Ontdekkingsreis voor smaakpapillen
Het blijft een fascinerend gegeven: mensen en de manier waarop zij koffie drinken. Zie je de één elke dag volgens vaststaand ritueel zich verheugen op een bakje koffie, voor een ander is het een komen en gaan van nieuwe zetmethodes of gaat het om de ervaring van het proeven: de ontdekkingsreis van de smaakpapillen. Voor mij is koffie vooral smaak! Als barista verdiep ik mij verder in het hoe en waarom van koffie. 
 
Foodies
Tot voor kort lukte het mij niet een zinnige verklaring te geven voor de verscheidenheid in voorkeuren voor koffie van mensen. Waarom zijn sommige mensen behoudend in hun gedrag, en zijn anderen continu aan het experimenteren? Met de groei van het aantal foodies, het feit dat steeds meer mensen thuis koffie maken met geavanceerde koffiezetapparaten en de toename van het aantal tables-d’hôtes zijn er veel situaties waarin het handig zou zijn om inzicht te hebben in het koffie-gedrag van mensen.
 
Wat beweegt mensen?
Afgelopen jaar volgde ik een training. Tijdens deze training werden vier verschillende groepen mensen gedefinieerd. In dit programma worden mensen getypeerd volgens vier basis-typen: Pearls, Emeralds, Rubies en Sapphires. Deze benaming geeft aan dat elk type mens waardevol is, maar een andere ‘kleur’ heeft. Natuurlijk past niemand in één hokje. Wat ik interessant vind, is dat je met behulp van deze typering een beter begrip kunt krijgen voor mensen, hun beweegredenen en de daaruit voortvloeiende keuzes. Ook op koffie gebied.
 
Wereldverbeteraars
Zo zijn de Pearls de wereldverbeteraars, de mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de natuur. De Emeralds denken in systemen en berekenen wat een actie hen oplevert. Voor Ruby’s is alleen het beste goed genoeg en het leven van de Sapphires draait om plezier en het contact met andere mensen. Misschien herken je jezelf meteen in één van deze korte omschrijvingen?
 
Het is eenvoudig om vanuit deze typering een lijn door te trekken naar de manier waarop met koffie (of eten en drinken in het algemeen) wordt omgegaan.
 
Pearls zullen waarschijnlijk een meer dan gemiddelde aandacht hebben voor alle ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Te denken valt hierbij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, biologische teelt en een fair trade label. 
 
Emeralds willen vooral waar voor hun geld. Zij doen onderzoek waar zij de beste koffie voor de beste prijs kunnen krijgen en zijn vervolgens trouw aan hun keuze, die vaak gebaseerd is op gedegen onderzoek met een uitwerking in grafieken. 
 
Rubies blijven zich informeren via vooraanstaande professionals om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van koffie en apparatuur. Zij verzamelen gadgets en volgen trainingen, waarmee zij indruk hopen te kunnen maken op hun vrienden. 
 
Tot slot zijn de Sapphires de mensen die elke minuut van hun leven open staan voor een feestje. Trendgevoelig als zij zijn, vallen zij voor alles wat hen op een leuke manier in contact brengt met andere mensen, en koffie hoort daarbij! Kleed die koffie vooral aan met gezellig servies, lekkernijen en kleurige accessoires.
 
Koffietrends voor iedereen?
Nu begrijp ik waarom de ene koffieketen vol gezellig pratende vrouwen zit, terwijl de andere keten alleen koffie-to-go verkoopt. En blijken er nieuwe mogelijkheden om mijn gasten te voorzien van koffie die hen aanspreekt, op basis van de herkenning van hun basistype. Want wat tijdens die training duidelijk werd, is dat mensen zich vooral begrepen voelen wanneer zij in hun eigen ‘taal’ benaderd worden. Het heeft weinig zin om een Pearl te overtuigen dat je de beste koffie hebt. Beter kun je benadrukken dat jouw koffie met aandacht voor mens en natuur is geteeld of bereid. En een Ruby maak je blij door de kwaliteit van koffie en apparatuur in het zonnetje te zetten! Zoek je een cadeau voor een Sapphire? Ga dan op zoek naar trendy, kleurrijke producten, of een grappig, nieuwe apparaat waar je samen plezier van hebt! En natuurlijk overtuig je de Emerald met een duidelijke opsomming van de voordelen van jouw koffie, liefst met wetenschappelijk bewijs onderbouwd.
 
Heb jij ervaring met het inspelen op de persoon die voor je staat wanneer je koffie maakt? Hoe doe jij dat? Waar let jij op? Ben benieuwd naar jouw ervaring!